Poslovni Hackovi #1: Kako promijeniti mindset i osloboditi se finansijskog zatvora
Sve počinje i završava se u tvojoj glavi. Možeš imati najbolju strategiju na svijetu, ali ako ti je mindset pogrešan, sabotiraćeš samog sebe na svakom koraku. Prije nego što naučimo bilo koji praktični trik, moramo da izgradimo temelje.
Mitovi o novcu i biznisu koji te drže zarobljenim.
Od djetinjstva smo bombardovani uvjerenjima o novcu koja nas programiraju na osrednjost. To su nevidljivi zidovi tvog finansijskog zatvora. Vrijeme je da ih srušimo.
Mit #1: "Moraš imati puno para da bi počeo biznis."
Stara priča: "Nemam početni kapital, ne mogu ništa." Ovo je izgovor broj jedan za neaktivnost.
Nova realnost / HACK: Ne treba ti novac, treba ti vještina i rješenje za problem. Najvrednija imovina koju imaš je tvoje znanje i tvoja kreativnost. Možeš li da pišeš? Dizajniraš? Organizuješ? Daješ savjete? Tvoj prvi proizvod ne mora biti fizički. Može biti usluga koju nudiš kao frilenser. Može biti e-knjiga. Može biti online kurs. To te košta 0 KM za proizvodnju. Počni sa onim što imaš, svojim mozgom.
Mit #2: Biznis je ogroman rizik. Mogu sve da izgubim.
Stara priča: Šta ako propadnem? Bolje je siguran posao i plata.
Nova realnost / HACK: Rizik je relativan. Šta je veći rizik? Pokušati da stvoriš nešto svoje ili provesti 40 godina radeći posao koji ne voliš, za platu koja jedva pokriva troškove, sa konstantnim strahom da će te neko zamijeniti? Rizik je ne pokušati. Nauči da testiraš ideje sa minimalnim ulaganjem. Prije nego što uložiš ijednu marku u razvoj proizvoda, napravi jednostavnu Instagram stranicu ili landing page.
Pričaj o problemu koji tvoj proizvod rješava. Vidi da li ima zainteresovanih. Sakupi 10 ljudi koji kažu "Da, kupio bih to!"
To je validacija. Rizik je sveden na minimum.
Mit #3: Nemam vremena za biznis uz stalan posao.
Stara priča: Radim po cijeli dan, iscrpljen sam, nemam kad.
Nova realnost / HACK: Nije problem u nedostatku vremena, već u nedostatku prioriteta i fokusa. Svi imamo ista 24 sata. Razlika je u tome kako ih koristimo. Koliko sati dnevno provedeš na Netflixu ili skrolujući po mrežama? Dovoljan ti je jedan sat fokusiranog rada dnevno. Ne "multitasking" rada dok gledaš TV. Jedan sat gdje isključiš telefon, zatvoriš sve tabove i radiš samo JEDNU stvar vezanu za tvoj biznis. To je 7 sati sedmično. To je 28 sati mjesečno. Za 28 sati fokusiranog rada možeš da izgradiš čudo.
Mit #4: Moram biti 100% stručnjak da bih počeo.
Stara priča: "Ko sam ja da nekoga nešto učim? Postoje bolji od mene."
Nova realnost / HACK: Ne moraš biti svjetski guru. Dovoljno je da budeš dva koraka ispred osobe kojoj pomažeš. Ako si naučio kako da napraviš dobar logo u Canvi, možeš da naučiš nekoga ko ne zna ni šta je Canva. Tvoje znanje je vrijedno onima koji ga nemaju. Perfekcionizam je samo fensi riječ za strah. Počni sa onim što znaš sada i uči usput.
Kako razmišljaju bogati ljudi vs. prosječni
Nije stvar u novcu koji imaju, već u načinu na koji razmišljaju o novcu. To je fundamentalna razlika koja stvara jaz.
Odnos prema radu:
Prosječan čovjek radi za novac. Njegov cilj je da proda svoje vrijeme (8 sati dnevno) za platu. Plata stigne, plate se računi, i ciklus se ponavlja. Vrijeme je resurs koji se nepovratno troši.
Bogat čovjek čini da novac radi za njega. On ne prodaje vrijeme, on stvara sisteme i imovinu (assets). Biznis je sistem. E-knjiga je imovina. Online kurs je imovina. To su stvari koje ti donose novac i dok spavaš. Tvoj cilj nije da radiš do smrti, već da izgradiš dovoljno imovine koja će raditi za tebe.
Odnos prema znanju:
Prosječan čovjek misli da se učenje završava sa školom. On misli da sve zna i rijetko ulaže u nove vještine.
Bogat čovjek je vječiti učenik. On zna da je najveća investicija, investicija u sebe. On kupuje knjige, pohađa kurseve, unajmljuje mentore. Zna da mu svaka nova vještina može donijeti desetostruki povrat.
MINDSET HACK: Abundance Mindset (Mentalitet izobilja)
Prosječan čovjek misli da je uspjeh kao pica, ako neko uzme veće parče, za tebe ostaje manje. To je "Scarcity Mindset" (mentalitet oskudice). On vidi svakoga kao konkurenciju i plaši se da podijeli znanje.
Bogat čovjek zna da uspjeh nije pica, već sunce. Ima ga dovoljno za sve. On vidi druge uspješne ljude ne kao konkurenciju, već kao potencijalne saradnike i mentore. Umjesto "Kako da ga pobijedim?", on pita "Kako možemo zajedno da stvorimo veću vrijednost?" Usvoji ovo odmah. Raduj se tuđem uspjehu. Uči od njega. Sarađuj.
Postavljanje ciljeva koje ćeš zaista ostvariti
"Želim da budem bogat" nije cilj. To je želja. A želje se rijetko ispunjavaju bez plana. Tvoji ciljevi moraju biti toliko jasni da te noću bude.
HACK: Koristi SMART formulu, ali je napumpaj emocijom.
Tvoj cilj mora biti:
S - Specific (Specifičan): Ne "više novca", već "1000KM profita mjesečno od mog online kursa o digitalnom marketingu".
M - Measurable (Mjerljiv): 1000KM je broj. Možeš ga pratiti. "Više" ne možeš.
A - Achievable (Dostižan): Ako nikad nisi zaradio ni marku online, cilj od milion za 6 mjeseci je demotivišući. Cilj od 500KM je dostižan i gradi samopouzdanje.
R - Relevant (Relevantan): Da li je taj cilj zaista VAŽAN za tebe? Poveži ga sa svojim "ZAŠTO". "Želim 1000KM mjesečno da bih mogao da dam otkaz i provodim više vremena sa svojom djecom." Emocija je gorivo.
T - Time-bound (Vremenski ograničen): "Želim da ostvarim 2 000KM profita mjesečno do 31. decembra ove godine." Rok stvara zdrav pritisak koji te tjera na akciju.
Motivacija: Zašto ne smiješ odustati
Biće teško. Biće dana kada ćeš htjeti sve da slomiš. Dana kada ćeš misliti da si promašaj. To je normalno. To je dio procesa. Svi uspješni ljudi su prošli kroz to. Motivacija je varljiva. Ona dođe i prođe. Ne možeš se osloniti na nju. Ali možeš se osloniti na disciplinu i svoje "ZAŠTO".
HACK: Pronađi svoje "ZAŠTO" koje te rasplače.
Tvoje "zašto" nije novac. Novac je samo alat. Šta je pravi razlog zbog kojeg ovo radiš?
Da se tvoji roditelji više nikad ne brinu za novac?
Da svojoj djeci pružiš mogućnosti koje ti nisi imao?
Da dokažeš sebi (i drugima) da ti to možeš?
Da osjetiš slobodu da putuješ svijetom i radiš sa laptopa na plaži?
Napiši to "zašto" na papir i zalijepi ga na zid ispred sebe. Kada ti dođe da odustaneš, pročitaj ga. To je tvoje gorivo.
HACK: Vodi Dnevnik Neuspjeha (ili "Dnevnik Lekcija").
Nabavi svesku. Svaki put kada nešto ne uspije, propala reklama, klijent te odbio, niko nije kupio proizvod, zapiši šta se desilo i najvažnije: "Šta sam iz ovoga naučio?". Ovim hackom pretvaraš svaki poraz u pobjedu. Ne postoji neuspjeh, postoji samo feedback. Postoje samo lekcije koje si platio vremenom ili novcem.